среда, 6. јануар 2010.

Proja -Baš kao što su jeli naši "stari"

Unošenje Badnjaka na Badnje veče je zasigurno ono što meni obeležava početak večeri pune sreće i lepih trenutaka sa porodicom.

Badnjak se nekada unosio ne samo u kuću već i u štale kod životinja .Danas se unosi samo u jednu sobu, moram priznati da su danas moderni badnjaci, upakovani u male džačiće sa izvezenim krstom, sa raznoraznim crvenim ukrasima, koji mi se ni malo ne sviđaju.

Praznovanje Božića je započinjalo unošenjem badnjaka i božićne slame.

Nekada se za badnji dan strogo postilo, što znači da se ništa nije jelo ili pilo ceo dan do badnje večere.
Jela za badnje veče su različita u mnogim krajevima, negde se strogo za Badnje veče posti na vodi, što u mojoj kući nije slučaj nego se priprema obična posna večera i to najčešće posna pogača pasulj-prebranac koji se negde naziva "papula",  peče se riba, jede se suvo voće i  naravno kruna svega rezanci sa makom, višnjama i prezlom i rezanci sa orasima.

Umesto posne pogače možete pripremiti i ovu posnu  Proju-na način, kako se zaista pripremala u prošlosti, što bi se reklo baš kako su  jeli naši "stari".




Potrebno je:
300gr kukuruznog brašna
kašikica sode bikarbone
kašikica soli
među prste šećera
4dcl mlake vode

Priprema:
Za početak pomešati kukuruzno brašno (idealno bi bilo da je što krupnije samleveno) i sodu bikarbonu.
Dodajte zatim i ostale sastojke,
Sama smesa za ovu proju je retka ili što bi se reklo "židka", ali ne brinite se, tako baš treba da bude.

Podmazati manji okrugli pleh, sa uljem, sipati smesu te je vlažnim rukama od gore malo "izravnati".
Peći na 200C dok gore ne dobije koricu rumene boje.

Takođe Vas podsećam da za Badnje veče pripremite i kokice, za decu  a bogami i za  odrasle. 
Naime postoji verovanje da se za Badnje veče "kokaju" kokice  jer će tada u kući tokom cele godine biti novaca.

Na kraju treba spomenuti korinđane-pevače koji su najčešće  deca iz ulice tačnije komšiluka.
Jedan prelep običaj gde maleni ulaze u domove na Badnje veče i odmah sa vrata  pitaju:

-Jel dozvoljeno pevanje?

Domaćica ih posle recitacije dariva slatkišima, orasima, kolačima ili čime god drugo.
U mom mestu ova  pesmica je  zastupljena i sva  deca  je prvo pevaju.

"Ja sam mala Kata
Otvorite mi vrata
da se popnem na stolicu,
Da dohvatim kobasicu,
Kobasicu u torbicu,
Krajcaricu u kesicu,
Kolačić na štapić,
Daj ,gazda vina,
Da nazdravim svima,
Čak do Ledina.
i još jedna:
Ja sam mali Jaša,
Idem sa salaša,
Ja ne znam kopati,
Ja ne znam orati,
Već znam čekati,
i čase ispijati,
Da dobijem dva-tri ora,
Da pretrčim preko šora,
Daj gazda vina,
Da nazdravim svima,
Čak do ledina"

8 коментара:

  1. Sve si super pripremila, jako si vrijedna! Svaka čast Vera!

    ОдговориИзбриши
  2. Vera,
    everything is wonderful!
    Little children are very delicate and charming
    Be happy, Diana

    ОдговориИзбриши
  3. Sve si ovo prekrasno opisala, klinci su preslatki.
    Na neki način običaji se podudaraju s onima u mojem kraju, kao i jela. Posni grah, riba, tjestenina sa šećerom i orasima, to su uvijek bila glavna jela na Badnjak.

    ОдговориИзбриши
  4. Predivno je...Tradicija je ono sto nas jaca i uci da budemo vredni i radni :)))

    ОдговориИзбриши
  5. Hvala vam,zao mi je sto nisam slikala-fotkala dva de,aka pevača ali...drugi put!

    ОдговориИзбриши
  6. Prvo, klinci su zaista slatki.
    Drugo, rezanci su fantastični.
    Treće, radim projaru po maminom receptu, on stavlja mineralnu vodu, no, kako bilo, jako ju volimo.

    ОдговориИзбриши
  7. Анониман19. мај 2010. 04:13

    Ja sam mali korindjas daj gazda sta imas,
    daj gazda ora tako biti mora,
    vina rakije, bozic stoji kod kapije,
    ako neces nista dati ja cu Bozic oterati!

    ОдговориИзбриши
  8. Анониман4. јун 2010. 04:24

    Sve je lepo, samo rezanci nisu bas posni :)), mislim ako ide jaje u njih, ne mogu se jesti na Badnj dan?

    ОдговориИзбриши