уторак, 12. јул 2022.

Pekmez od Kajsija

U detinjstvu je svako na selu imao po jednu kajsiju, višnju, trešnju , krušku tu "prid-nosom".

Nismo ni razmišljali koliko smo samo sretni bili , što smo kao deca sa sela mogli samo da se sagnemo ili uzberemo lakačko sa drveta bilo koju voćku.
Seča, se koliko nisam marila za voće tada.
Prve trešnje đurđevke, pa rana kajsija, potom jabuka petrovača..Znam redosled napamet.
Najviše sam se doduše opirala skupljanju voća za rakiju.
Ne zato što sam lenja, nego što sam od svoje sažaljivosti svaku kajsiju koja po mom mišljenju nije bila za rakiju a bila je ispod drveta morala da pojedem.
Deda  mi je često govorio da nisam ništa nakupila, pa ponekad išao za mnom i tresao drvo da što više voća napada, ali ni to mi nije bilo teško da pokupim, u svim tim slatkim mukama, jer sam uvek videla neku dobru voćku za koju sam smatrala da je prava "greota" za rakijsko bure.

Bilo je godina kada su kajsije prerodile pa smo ih i prodavali. Ne sećam se da je neko kupovao na kilu ili dve. 
Sećam se godina i kada ih nije bilo, nego samo "po di koja" i da smo mi deca uvek imali prvenstvo da se zasladimo. 
A pekmez se odma jeo, uvek se ostavljala teglica friškog za odmah.
Kuvao se u smederevcu u velikim količinama i nikada nisam osećala da ga nema, da ga nije dovoljno.
Ne kuvam danas po starim pravilima, a to se odnosi na smedrevac, ostalo priznajem se pridržavam.
Jer uvek se setim rečenice moje bake:
A kad ima pekmeza , zloga deca ne misle" i mi ne čuvamo teglice za januar, odmah se maže i jede...

Pekmez od kajsija
Na 1kg kajsija stavljam 600g šečera.

i još:
velika šerpa
varjača pekmezara
teglice
Priprema:
Kajsije ne čistim tačnije ne ljuštim nego ih samo dobro operem, i odstranim delove koji su ako su truli ili oštećeni.
Kada kuvam pekmez uvek uzimam zrele plodove.
Određenu količinu polovim na pola i odmah stavim u šerpu u kojoj ću ga kuvati. Potom pospem određenu količinu šećera u zavisnosti od gramaže kajsija i ostavim tako u šerpi da odstoji barem 1 h.


Potom ih rukom pomešam sa šećerom i izgnječim, na sitnije, ne baš previše, a s obzirom da su meke to bude veoma lagano.

Ako Vam i ostane po neki krupniji delić ne brinite.
Zatim šerpu stavim na jaču vatri i neprestano mešam:

Kada se zapenim utihnem vatru takođe neprestano mešajući.
Količinu od 5 kg sam kuvala na laganoj vatri oko sat i po vremena.

Kada se dobro skuva a to će te znati i videti na način kao što je prikazano na fotografiji, pekmez je kao što vidite ujednačen i gust, povećam temperaturu šporeta i tako kuvam nekih 15 do 20 minuta.

Potom teglice koje sam oprala stavim u rernu da se zagreju na oko 50-100C. Kratko par minuta.

Sipam ga u teglice na način što u svaku teglicu stavim po kutlaču pekmeza a potom lagano svaku pojedinačno punim do vrha.


Napunjene teglice dobro zatvorim i okrenem naopačke kako bi se izbio nepotreban vazduh.


S obzirom da u pekmez nikada ne stavljam konzervans odmah ga možete koristiti.


Kako izabrati kajsije?
Kajsije treba da su zrele, sto zrelije to bolje. Ako su negde "udarene" to mesto isecite i odstranite.

Očistite ih na sledeći način.
Oštrim nožem kožicu oguljite, prepolovite ih na pola, izvadite košticu.
U čemu kuvati pekmez?
Najbolje u emajliranom sudu, većoj šerpi. Stavite u sud očišćene -pripremljene kasjije.

Kuvanje

Pekmez kuvati u početku na jakoj vatri oko 20-30 minuta.
Stalno ga mešajte da ne bi zagoreo i da bi očuvao lepu zlatnu boju.

Kada je gotovo?
Pekmez je gotov kada bude dovoljno gust, a to će te znati kada sa varjače počne da "pada u komadima".

Prilikom punjenja tegli pekmezom voditi računa da ne ostane ni jedna šupljina ispunjena vazduhom, kako ne bi kasnije nastalo kvarenje.

 

Da li ste znali?
Pekmez od kajsija je medju omiljenim pekmezima u Srbiji, nema porodice koja u sezoni kajsija nije skuvala barem 4-5 teglica ovog popularnog nam pekmeza.
Za mnoge je on i najukusniji i najbolji u palačinkama, kolačima, rolatima.
Medju food anketom u Srbiji Pekmez-Marmelada od kajsija je proglašena za najbolji pekmez, najčešće pripreman u našim domaćinstvima i medju najobožavanijim.

5 коментара:

  1. prekrasan ti je pekmez, mogu zamisliti predivan ukus, a i boja mu je jako lijepa! Kad se sjetim te ogromne količine zimnica koje su spremale naše bake, a ja spremam po 2 kile od raznog voća :))) Od svega pomalo :)

    ОдговориИзбриши
  2. Ovaj pekmez je kao mala crna haljina pekmeza: ne može bez njega i svi ga vole. Kako nemam ni malu crnu haljinu, tako ne pečem ni pekmeze. Dok je mogla, pekla je moja mama, malo, tek toliko da se izdovoljimo. Kako je ovdje blizu 40C, ne pada mi na pamet bilo što peči, baš da i želim. Klimu u kući nemam (zar da radim samo za režije: plin zimi, struju ljeti??), pa ne mogu zamisliti cijelo popodne stajati nad šparetom i miješati.... Svaka ti čast, sigurna sam da će tvoja djeca uživati. Pošalji malo!

    ОдговориИзбриши
  3. Prelep je! Kažeš da si kuvala malu količinu, šta tek ja da kažem što sam kuvala od 1kg kajsija? Od svega po malo, jer moji više vole kupljene eurokremove nego domaće džemove, pa kad uspem da im podvalim u nekom rolatu, ja sam srećna jer bar tada probaju kvalitetno nešto.

    ОдговориИзбриши
  4. Анониман27. јун 2015. 12:05

    Ja na 1 kg kajsija ( bez kostica) , samlevenih zajedno sa kozicom na masini za meso stavim 200 grama secera. Tako pekmez lepo kisi, pa je odlican za kolace i mazanje na palacinke.
    Ja kajsije i secer izmesam u vecoj vangli ( obicno uzmem 10 kg kajsija za jednu turu) i odmah pocnem da kuvam pekmez tako da u plitku serpu od 8 litara, sa debljim dnom ( ona crna metalceva) sipam oko 2 cm mase i na plinskoj ringli ( moze i elektricnoj) kuvam dok se ne zgusne - to je ne vise od 10-15 minuta. Onda taj pekmez izrucim u veliku serpu od 16 litara a u serpu od 8 l opet sipam 2 cm mase...I tako dok ne skuvam sav pekmez. To je zato sto tako ne prska i krace se kuva pa boja pekmeza bude narandzasta jer kad je debeli sloj u serpi kuva se duuugo, i do dva sata pa pekmez bude crvenkast.
    Kad je sav pekmez skuvan stavim tu veliku serpu sa njim na ringlu da provri i da vri oko desetak minuta a stalno mesam da ne prska. Sipam u teglice, poredjam ih u gajbu u koju sam stavila na dno stari jorgan i ukrijem tom jorganom ili drugim starim stvarima. Ostavim 24-48 sati, vadim i ostavljam u spajz. Ne stavljam konzervans i nekad mi ostane i po dve godine neka tegla bez da se kvari. Inace svake godine skuvam 30-tak, nekad i vise tegli od 800 grama, dobar deo podelim rodbini ali volim da spremam zimnicu

    ОдговориИзбриши
  5. che buona! Ottima anche da spalmare semplicemente sul pane!

    ОдговориИзбриши