уторак, 08. децембар 2009.

Slavsko Koljivo i Žito

Običaj je da kako koji gost dodje na Krsnu Slavu,domaćin mu ili pri ulasku ili kada gost sedne za sto posluži Koljivom-Slavskim žitom.
Gost se tada prekrsti,posluži koljivom,te otpije gutljaj vina ili vode i ponovo prekrsti.
Tada se posluzi sve po redu sto je pripremljeno za Slavu.

Postoji nekoliko načina pripreme:
Neke žene potope žito u vodu i ostave ga da odstoji preko noći a potom ga sutra dan kuvaju.Prilikom kuvanja prva voda se prospe a potom nalije druga u kojoj se zito kuva do kraja.
Neki idu toliko daleko u kuvanju da tri puta menjaju vodu u kojoj se kuva žito i tada kada ste treći put u sud nalili vodu,kuvati na jakoj vatri oko pola sata.
Sud  poklopiti umotati u ćebe ili neke druge tople stvari i tako umotano ostaviti preko noći.
Ujutru se procedi malo se ispere pod mlazom vode a potom osusi na čistom čarsavu i potom pravi koljivo.
Potrebno je :

Žito:
Orasi,šećer ili med:
Karanfilić i muskatni oraščić:


Žito prokuvati,na jedan od dva načina kako sam navela




 i procediti.



Sutra dan ga samleti te dodati orase i šećer.


Oblikovati kupolicu ili staviti u ukrasnu činiju.Ukrasiti orasima:
Neke domaćice ne melju žito.Ja da i to na mašini za sitno mlevenje mesa.
Ako koristite 500g žita,toliko vam treba i orasa i šećera.Znači odnos je 1:1:1
Dodaci koljivu su najčešće suvo groždje,koje možete natopiti u rumu,te narendati malo korice neprskanog limuna ili cimeta.... ili kašikica mlevenog karanfilića i kašikica muskatnog oraha.

Ponekad umesto šećera stavim med. Znači ako ide 500g šećera ja stavim 250ml meda. ako vam nije dovoljno slatko probajte pa dosladite medom ili šećerom.


Žito
Obzirom da je moja Krsna Slava SVeti Nikola, ja odmah posle nje posadim i žito.
Naravno postoji i redovan način-tu mislim da posadite u zemlju zrna žita, te zalivate.
Ovo je jedan za mene lakši način koji godinama primenjujem a videla sam ga od drage prijateljice Ivane i to na njenom sajtu Kod Nastasje u Kuhinji.
Znači suština je sledeća:


6 коментара:

  1. Kao dijete sam jako voljela ovo koljivo i uvijek su mi naše susjetke donosile. Nikada neću zaboraviti koliko su pažljive bile i vodile računa da mene time počaste moje drage susjetke teta Smilja i teta Dara!
    Davno je to bilo, nema vieš ni njih ali ostaje uspomena i jedno lijepo sjećanje na prekrasno djetinjstvo u mojoj Koloniji u Konjicu!

    ОдговориИзбриши
  2. Predivno opisano i uradjeno!!! Prava si domacica i naslednica :)))

    ОдговориИзбриши
  3. Hvala vam,Snjezana bas mi je drago da si koljivo probala,mozes ga napraviti i kao deser sa šlagom,naravno da nije samo namenski desert.
    Jafi draga,hvala ti.

    ОдговориИзбриши
  4. I ja sam kao dijete jela koljivo i obožavam ga. Sad bi ga pravila sama pa me zanima jel se žito mora mljeti? nemam mašinu za meso, nego multipraktik, a u jednom receptu sam pročitala da ne preporučuju modernre blendere i slično

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne mora se uopste mleti, rec koljivo je grckog porekla i znaci - zrno. Po hilandarskom receptu se zito takodje ne melje. Bitno je da ga nakon bubrenja na hladno, kuvanja i bubrenja na toplo dobro procedite a zatim dodate prah-secer, orahe (mlevene ili blendirane) (1:1:1) i zacine (cimet, grozdjice, rum, vanilu i sl.).

      Избриши