понедељак, 11. октобар 2010.

Makovnjača i Orehnjača

Kada sam počela da pišem ovaj blog,sama zamisao koja me je vodila ,i o kojoj sam razmisljala kada sam mislila na Vojvodjanske recepte,svakao je bila jedna i jednina MAKOVNJAČA,a za njom i Orehnjača,kao brend moje Ravnice.
Verovali ili ne ali umojoj porodici se do sada nista značajnije nije proslavilo a da na stolu nije bilo Makovnjače.!!!
Znate,torte,čokolade i slatkisi dolaze i odlaze ali Makovnjača je nesto sto mi je najlepse,sto bi uvek pre pojela i od najboljeg parčeta kolača...:)
Nema tog deserta koji bi pobedio u trci sa njom....:)
Moja baka je često pravila pa skoro svake drugenedelje.Ja je radim iskreno vrlo retko.
Zasto?
Da bi ste napravili dobru i ukusnu makovnjaču treba imati vremena ,sto bi mi rekli "kade",te biti malo vestiji sa dizanim testom....strpljenja i dobre volje.
Mak ne koristiti iz vakuma već pošećeren,već sveže samleven...a treba ga mleti i mleti...:)
Za dvojac makovnjača i orehnjača potrebno je dragi moji tačno 2kg brašna,pa vi sada vidite...:)
Treba to testo umesiti,razviti oklagijom....:)
Pa najzad treba sve to i pojesti ne?
Ako se odlučite ove namirnice su vam potrebne:
pola kesice kvasca a mozete i celu kockicu-na volju vam ..
1kg brašna
150g margarina ili masti
Sto se tiče masti ja predlazem da se ipak koristi pre nego margarin,ali i on je odličan,ako nemate svinjsku mast.
150g kristal šećera
4 žumanca
limunova korica
6-7dcl mleka

Nadev:
600g maka
500ml mleka
400g šećera
120g groždjica
Nadev od oraha:
600g mlevenih oraha
pola litre mleka
400g šećera
Šećer u nadevu je relativan,jer je najbolje da ga dodajete polako i po svom ukusu.


Priprema:
Kvasac razmutimo s malo šećera, brašna i mlake vode, pa ga pokrivenog stavimo na toplo mesto da se digne.

Brašno prosejemo .
Dodamo rastopljen margarin ili mast ,šećer,žumanca malo soli i naribanu koricu limuna.
Dodamo dignuti kvasac.
Umesimo testo.
Prekrijemo krpom i ostavimo na toplo da testo "naraste"
Potom testo jos jedared premesimo pa na radnoj povrsini razvijemo oklagijom.
Najbolje je ovu celu smesu podeliti na pola ili tri dela.
Pa potom razviti.
Kuvati nadev:
Mak ili orahe skuvati sa mlekom,dodati sećer,suvo groždje...
Namazati testo sa nadevom,pa saviti u strudlu.
Ostaviti još petnajestak minuta da "kisne""


Zatim je stavimo u namazan pleh, premažemo belancem i pečemo oko 1 sat na temperaturi od 220°C. Još dok je topla savijaču posipamo šećerom u prahu.

Ako se odlučite za Makovnjaču i Orehnjaču od jednom,za testo vam treba 2kg brasna,znači te sastojke uduplajte.
Rezultat:
Četiri debele uukusne rolade!!!
Pa ko vole nek izvoli,moliću fino....:)

28 коментара:

  1. U takmičenju između ove dvije ljepotice, ja bih odabrala orehnjaču, samo iz razloga što ne volim mak. Na našem stolu orehnjača je obavezna za Božić i Uskrs. Recept veoma sličan ovom, a u nadjev stavim i grožđice.

    ОдговориИзбриши
  2. Draga Vera, i ja sam rasla uz najlepse i najmirisnije strudle s makom i orasima :)) Ni danas ne znam koju vise volim :)) Onaj divni miris testa dok se pece, a tek mekoca i ukus dok se jede, nesto je sto i danas osecam:)) Pravim je, redje nego pre, ali uvek na isti nacin :)) Ja je spremam s uljem i bude dugo mekana :))
    A bez puno fila, strudla nije ona prava :)) Pozzzz

    ОдговориИзбриши
  3. Naravno drage moje,sto se tiče izbore izmedju njih uvek biram makovnjaču.
    Ona ima počasno mesto,mozda zasluzuje i post i po ali za sada ovako...:)

    ОдговориИзбриши
  4. Ja sam makovnjaču prvi i put probala kad sam imala nekih 20-ak godina. Bila je to ljubav na prvi zalogaj... Zaljubila sam se i u ovu tvoju makovnjaču i orahnjaču, predivne su!

    ОдговориИзбриши
  5. Vera,
    this looks very tasty, fragrant and very beautiful.
    I can not translate it, but I'm sure that's great!
    Greetings and nice weekend Diana

    ОдговориИзбриши
  6. Vera, ništa bez dobre prečanske štrudle! Moja svekrva takođe pravi od neke nenormalne količine brašna, samo što od ostatka ne savije još jednu štrudlu, nego kiflice s džemom. Inače, i ja za nijansu više volim makovnjaču.

    ОдговориИзбриши
  7. joj da...makovnjaca = baka = djetinjstvo ....uvijek bilo i bice. nazalost kod mene nitko ne voli makovnjacu, a da je za sebe ispecem ....hm...kilu makovnjace....hm...

    ОдговориИзбриши
  8. Molim jednu sniticu sa makom...;))) retko je pravim (ne moze da stigne na red na od drugih kolaca;)), i sad kad vidim na tvojim fotkama tako bi se rado posluzila...bas pravi receptic!;)))

    ОдговориИзбриши
  9. tusam jel' me netko zvao???:).ne da je volim,pa one su obiljezile moje djetinstvo,kolac je kolac,a strudla je strudla i nijedna nedjelja nije bez nje,a sa makom su i meni draze !!:)

    ОдговориИзбриши
  10. Svaka čast svim kremastim kolačima, makovnjača i orehnjača su zakon. Recept ti pravi.

    ОдговориИзбриши
  11. Pre neki dan sam pravio baš štrudle o kojima govoriš! Eh, detinjstvo!

    ОдговориИзбриши
  12. Obožavam orahnjaču (i makovnjaču)jer me nekako njihov miris vraća u djetinjstvo i doba blagdana. Tako divno izgledaju :)

    ОдговориИзбриши
  13. Ne znam koja mi je bolja ili koju više volim, makovnajču ili orehnjaču. Ma obje su mi drage. :))) Divni stari recepti predivnih kolača naših baka. Bilježim recept za ove krasotice, jer će mi biti glavne glumice na Božićnoj trpezi. :)

    ОдговориИзбриши
  14. Ah, moje omiljene! Naravno, mora da se pravi "naveliko" inače to nije to! Pravila sam i jednu i drugu više puta ali nikako ne mogu da je napravim kao moja baka, ona je ipak prvak u pravljenju štrudli! Ove tvoje izgledaju baš kao i njene!!!!

    ОдговориИзбриши
  15. ja sam odrasla na makovnjači i orehnjači, moja baka ju je radila minimalno jednom tjedno, a nekad i dvaput, ona je ustala rano ujutro i dok sam se ja probudila već je bila svježe pećena :)
    ja sam dugo odgađala napraviti svoju orehnjaču i makovnjaču jer baka još uvijek redovito radi, no jednom sam se odlučila i više ne mogu stati :)
    ja ne radim u paru, radim ili mak ili orasi, ovisi što imam ili kakve su želje
    tvoje su odlične i svaka čast na tako velikoj količini koju radiš

    ОдговориИзбриши
  16. Joooj Vera,divno izgledaju !Hvala za jasan i detaljan recept,moracu da probam,dosad je za strudlu bila zaduzena svekrva.I ja glasam za makovnjacu :))

    ОдговориИзбриши
  17. ovo su pravi kolači, uvijek i za svaku priliku , komad prave domaće orehnjače ili makovnjače je nešto najbolje.
    Ja za makovnjaču nisam niti znala do dolaska u Zg, u Dbk se nije radila, općenito se mak malo ili nikako koristio. Ali zato je orehnjača bila glavna, i za svaki blagdan ili slavlje radila se orehnjača. Kod nas je baka bila gazda od pravljenja a svi smo po redu "tukli" tijesto kako bi se kasnije lijepo digla. Radila se satima a pojela u minutama :).
    Odlične su mi tvoje i orehnjača i makovnjača, malu prednost bih dala makovnjači, jako, jako dobro mi izgleda, baš bih je ja mogla mojima za Božić ispeći !

    ОдговориИзбриши
  18. Draga Vera
    obozavam strudlu sa makom. sa orasima nikada nisam jela pa evodivne sanse da isprobam.
    A mogla bih taj recept i da objavim na svom blogu naravno sa länk za vas blogg i sa Svedskim prevodom. Da li je u tom slucaju u redu da stavim i vasu sliku?

    ОдговориИзбриши
  19. Hvala vam drage moje...:)
    Draga MMCake,naravno da možes uzeti i fotku i recept,samo linkaj na moj blog...:)
    I da...pošalji mi jednu tvoju tortu-bođanstvene su!!!

    ОдговориИзбриши
  20. Savršeno izgladju u tvojoj izvedbi. Slažem se da su ovo kolači koji ostaju, divni su u svojoj jednostavnosti, a meni je blagdanski stol ne zamisliv bez njih. :)

    ОдговориИзбриши
  21. Ovo izgleda savršeno!
    Makovnjača i orehnjača su prilično česti domaći kolači očito na širem području bivše Jugoslavije. I ja sam odrasla, ne toliko na makovnjači, koliko na orehnjači. I jedva dočekala da se dočepam krema. Uvijek sam gledala mamu, još danas se sjećam kako nemilice tuče to tijesto u velikoj bordo-smeđoj emajliranoj rajngli i mislila kako ja to nikad neću i kako definitivno mora postojati način da se pojede nešto slatko sa puno manje muke :)
    Ja se zajedem i u orehnjači, a pogotovo u makovnjači, ona mi je možda za dlaku bolja, dok su tople. To da kasnije trbuh prijeti eksplozijom je druga priča, ali volim ih tople, mlake. Kasnije mogu koju, onako močiti u kavu, ali mi više nije to to. :)
    U svakom slučaju kod mene su neopravdano zapostavljene.
    Da mi je sad komadić tvojih! :)

    ОдговориИзбриши
  22. Ommmiljeno!! :) Od detinjstva, sve do danas! Divne su, ja ih slično pravim. I uvek prednost dajem - maku! :)

    ОдговориИзбриши
  23. Анониман6. јун 2013. 11:16

    Pitanjce: u pripremi za testo piše da kvasac ide u malo vode dok u sastojcima za testo piše 6-7 dl mleka. Sa čim u stvari mesis testo?

    ОдговориИзбриши
  24. Strudla je carica kiselog testa ali ovaj recept je jedan od boljih slično pravim i ne stavljam ni jedno belance u testo njih koristim za premazivanje, kod ovakvih recepata mnogo je vazno brasno i da sve bude sobne temperature i naravno domaćica dobro raspolozena za rad.

    ОдговориИзбриши
  25. Nije džabe sremica debela pa mala ...vau dobra ali masna ali jedno parče zašto da ne.. obožavam..prelepo..

    ОдговориИзбриши
  26. Makovnjacu ne razdvajam od orahnjace volim ih jednako pravim ih obadvije po starom receptu dugo se sprema a brzo se pojede

    ОдговориИзбриши