уторак, 08. децембар 2009.

Slavsko Koljivo

Običaj je da kako koji gost dodje na Krsnu Slavu,domaćin mu ili pri ulasku ili kada gost sedne za sto posluži Koljivom-Slavskim žitom.
Gost se tada prekrsti,posluži koljivom,te otpije gutljaj vina ili vode i ponovo prekrsti.
Tada se posluzi sve po redu sto je pripremljeno za Slavu.

Postoji nekoliko načina pripreme:
Neke žene potope žito u vodu i ostave ga da odstoji preko noći a potom ga sutra dan kuvaju.Prilikom kuvanja prva voda se prospe a potom nalije druga u kojoj se zito kuva do kraja.
Neki idu toliko daleko u kuvanju da tri puta menjaju vodu u kojoj se kuva žito i tada kada ste treći put u sud nalili vodu,kuvati na jakoj vatri oko pola sata.
Sud  poklopiti umotati u ćebe ili neke druge tople stvari i tako umotano ostaviti preko noći.
Ujutru se procedi malo se ispere pod mlazom vode a potom osusi na čistom čarsavu i potom pravi koljivo.
Potrebno je :

Žito:
Orasi,šećer ili med:
Karanfilić i muskatni oraščić:


Žito prokuvati,na jedan od dva načina kako sam navela




 i procediti.



Sutra dan ga samleti te dodati orase i šećer.


Oblikovati kupolicu ili staviti u ukrasnu činiju.Ukrasiti orasima:
Neke domaćice ne melju žito.Ja da i to na mašini za sitno mlevenje mesa.
Ako koristite 500g žita,toliko vam treba i orasa i šećera.Znači odnos je 1:1:1
Dodaci koljivu su najčešće suvo groždje,koje možete natopiti u rumu,te narendati malo korice neprskanog limuna ili cimeta.... ili kašikica mlevenog karanfilića i kašikica muskatnog oraha.

Ponekad umesto šećera stavim med. Znači ako ide 500g šećera ja stavim 250ml meda. ako vam nije dovoljno slatko probajte pa dosladite medom ili šećerom.

4 коментара:

  1. Kao dijete sam jako voljela ovo koljivo i uvijek su mi naše susjetke donosile. Nikada neću zaboraviti koliko su pažljive bile i vodile računa da mene time počaste moje drage susjetke teta Smilja i teta Dara!
    Davno je to bilo, nema vieš ni njih ali ostaje uspomena i jedno lijepo sjećanje na prekrasno djetinjstvo u mojoj Koloniji u Konjicu!

    ОдговориИзбриши
  2. Predivno opisano i uradjeno!!! Prava si domacica i naslednica :)))

    ОдговориИзбриши
  3. Hvala vam,Snjezana bas mi je drago da si koljivo probala,mozes ga napraviti i kao deser sa šlagom,naravno da nije samo namenski desert.
    Jafi draga,hvala ti.

    ОдговориИзбриши